Σάββατο 20 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Εχει το Google το δικαίωμα να βγάλει από τα ευρετήριά του τα torrent;

Εχει το Google το δικαίωμα να βγάλει από τα ευρετήριά του τα torrent;

Μια εξαιρετικά σημαντική είδηση προέκυψε στις 2 Δεκεμβρίου όταν το Google πήρε ξεκάθαρα θέση κατά της «πειρατείας». Ποιές θα είναι οι συνέπειες της αλλαγής της πολιτικής της μεγαλύτερης μηχανής αναζήτησης και του δημοφιλέστερου σάιτ βίντεο και τελικά, δικαιούται να το κάνει;

Μια εξαιρετικά σημαντική είδηση προέκυψε στις 2 Δεκεμβρίου όταν το Google πήρε ξεκάθαρα θέση κατά της «πειρατείας». Η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης του Διαδικτύου και το δημοφιλέστερο σάιτ βίντεο (στο Google ανήκει και το YouTube) θα προωθούν στο εξής μόνο «νόμιμες» υπηρεσίες διάθεσης μουσικής και ταινιών και θα προσποιηθούν ότι δεν υπάρχουν σάιτ torrent, διαγράφοντάς τα από τα ευρετήριά τους. Είναι όμως δικαίωμά τους να το κάνουν;

Η στάση του Google αναμένεται να εγείρει θέμα που θυμίζει τη διαμάχη περί ουδετερότητας του Διαδικτύου (net neutrality): εκεί επιχειρείται να διασφαλιστεί ότι οι ISP δεν θα εκμεταλλευτούν την ισχυρή τους θέση για να καθορίζουν ποιές υπηρεσίες ή εφαρμογές θα ευνοούνται αποδίδοντας μεγαλύτερες λεωφόρους δεδομένων σε αυτές, έναντι κάποιων άλλων (π.χ. οι συνδρομητικές υπηρεσίες θα είναι ταχύτερες έναντι των δωρεάν).

Στην περίπτωση της πειρατείας, με τη στάση που αναμένεται να τηρήσει το Google σταδιακά τους επόμενους μήνες, δίνει ουσιαστικά προτεραιότητα σε «νόμιμες» υπηρεσίες διάθεσης περιεχομένου, αρχικά σε ότι αφορά σε μουσική ή βίντεο. Έτσι, είτε θα «θάβει», είτε θα διαγράφει εξ ολοκλήρου από τα αποτελέσματα μέσω Google τα σάιτ με torrent ή τα βιντεάκια του YouTube που δεν προέρχονται από τους κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων και αντ’αυτών θα προβάλλει στις πρώτες θέσεις των αποτελεσμάτων του είτε υπηρεσίες που πωλούν τις πνευματικές δημιουργίες, είτε απλώς τις προωθούν προς πώληση προβάλλοντας preview, επιλεγμένα track μουσικής κ.λπ.

Διαβάστε τι ανακοίνωσε το Google στις 2 Δεκεμβρίου, δια στόματος του επικεφαλής του νομικού τμήματος, Κεντ Ουόκερ.

Σήμερα υπάρχουν ένα τρισσεκατομμύριο URL στο WWW και κάθε λεπτό ανεβαίνουν στο YouTube 35 ώρες βίντεο. Έτσι, γεννήθηκαν υπηρεσίες που δεν μπορούσαμε καν να φανταστούμε δέκα χρόνια πριν: το iTunes, τo Νetflix, το YouTube κ.λπ. Οι υπηρεσίες αυτές μας βοηθούν να έχουμε πρόσβαση σε πλούσιο περιεχόμενο και επιτρέπουν στους δημιουργούν να αποζημιωθούν για την πνευματική τους δημιουργία και να μοιραστούν τα έργα τους με τον κόσμο.

Ωστόσο, υποστηρίζει το Google, μαζί με το νέο κύμα των δημιουργών ήρθαν και κάποια «σάπια μήλα» που εκμεταλλεύτηκαν το Ίντερνετ για να καταπατήσουν την πνευματική ιδιοκτησία των δημιουργών. Αν και το Google ανταποκρίνεται «ταχέως» σε σχετικά αιτήματα για να αφαιρέσει παραπομπές σε τέτοιο («κλεμμένο») περιεχόμενο, τα αιτήματα για να κατέβουν σχετικές παραπομπές από τις υπηρεσίες του Google αυξάνονται ραγδαία και ως εκ τούτου το Google αποφασίζει να αλλάξει τη διαδικασία (και μάλλον να την αυτοματοποιήσει).

Έτσι, τους επόμενους μήνες θα δούμε να συμβαίνουν τα εξής:

  1. Το Google θα ανταποκρίνεται εντός 24 ωρών σε αξιόπιστα αιτήματα για την αφαίρεση παραπομπών σε πειρατικό περιεχόμενο, αρχικά στα αποτελέσματα αναζήτησης του Google, και στο Blogger (θα βελτιώσει τη διαδικασία για την υποβολή σχετικών αιτημάτων από τους κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων, αιτήματα που αναφέρονται σε παραβίαση της νομοθετικής πράξης Digital Millennium Copyright Act, δηλαδή που χρησιμοποιούν μεθόδους για την παράκαμψη της προστασίας πνευματικών έργων από αντιγραφή). Την ίδια στιγμή, θα βελτιώσει και τα εργαλεία που θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν εκείνοι που θεωρούν ότι κακώς το Google ανταποκρίθηκε σε τέτοιο αίτημα και αφαίρεσε τις παραπομπές στις υπηρεσίες ή το περιεχόμενό τους. Όλα τα αιτήματα για αφαίρεση παραπομπών σε περιεχόμενο και υπηρεσίες θα είναι δημόσια και αναζητήσιμα.
  2. Όροι που θεωρείται ότι είναι στενά συνδεδεμένοι με την πειρατεία δεν θα εμφανίζονται στο Autocomplete. Εδώ το Google μοιάζει να παραδέχεται μια αδυναμία της μηχανής αναζήτησης, αφού «είναι δύσκολο να αναγνωριστεί με ασφάλεια ότι οι όροι αναζήτησης χρησιμοποιήθηκαν για να καταπατηθεί πνευματική ιδιοκτησία». Δηλώνει όμως ότι θα κάνει ό,τι μπορεί για να μην προτείνει αυτούς τους όρους κατά την αυτόματη συμπλήρωση των όρων αναζήτησης (π.χ. σήμερα καθώς πληκτρολογείτε gran turismo 5 to… εμφανίζεται η πρόταση του Autocomplete gran turismo 5 torrent, βασισμένη σε προηγούμενες δημοφιλείς αναζητήσεις). Αυτό στο εξής θα πάψει να συμβαίνει, ώστε να μην θεωρηθεί ότι προωθείται η πειρατεία από το Google.
  3. Δεν θα εμφανίζονται διαφημίσεις AdSense σε θεωρούμενα πειρατικά σάιτ, ώστε να μην θεωρηθεί ότι η διαφήμιση από το Google συντηρεί τελικά την πειρατεία. Ουσιαστικά, το Google θα ανταποκρίνεται σε αιτήματα των κατόχων πνευματικών δικαιωμάτων που υποδεικνύουν σάιτ από τα οποία διακινείται παράνομα το δημιούργημά τους και θα αφαιρεί τις διαφημίσεις του από αυτό.
  4. Θα πειραματιστεί με την προσπάθεια να προάγει στα αποτελέσματα αναζήτησης «νόμιμο» περιεχόμενο και υπηρεσίες, ακόμα κι αν πρόκειται για preview (λίγα δευτερόλεπτα μουσικής, τρέιλερ ταινιών, νόμιμες υπηρεσίες πώλησης μουσικής, ταινιών κ.λπ.). Προς αυτή την κατεύθυνση, προτείνει στους κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων την απόδοση μοναδικής ταυτότητας για τα δημιουργήματά τους, το λεγόμενο Content ID. Η απόφασή του στηρίζεται στον ισχυρισμό ότι οι περισσότεροι χρήστες θέλουν πρόσβαση σε νόμιμο περιεχόμενο και ενδιαφέρονται για σάιτ που τους το παρέχουν, ακόμα κι αν πρόκειται για preview. Το Google θα είναι πιο εύκολο «να μπουν στο ευρετήριό του και να βρεθούν» (index and find).

Περισσότερες ψήφοι στις «νόμιμες» υπηρεσίες

Το ζήτημα που ανακύπτει από την πολιτική που θα υιοθετήσει το Google είναι ότι οι αλγόριθμοί του δεν θα βασίζονται πλέον στις συνήθειες ή στις ψήφους των χρηστών όπως συμβαίνει σήμερα: το Autocomplete φέρνει τους δημοφιλέστερους όρους αναζήτησης που φαίνεται να επιχειρεί να συμπληρώσει ο χρήστης, η πρώτη σελίδα αποτελεσμάτων -από την οποία ξεκινά η συντριπτική πλειονότητα των κλικ προς τον «έξω κόσμο»- δημιουργείται με βάση την επιλογή των σάιτ της λίστας της από τους περισσότερους χρήστες που έψαχναν με τους ίδιους όρους αναζήτησης. Το μέσο δηλαδή ήταν δημοκρατικό.

Στο εξής, η μηχανή δεν θα βασίζεται μόνο σε τι θεώρησε ο περισσότερος κόσμος ότι ανταποκρίνεται σε αυτό που ψάχνει ο νέος ιχνηλάτης, αν αυτό που ψάχνει αφορά σε πνευματική δημιουργία (παιχνίδια, ταινίες, μουσική). Αντιθέτως, η μηχανή θα παίρνει θέση και θα φέρνει πρώτα «θεμιτά» αποτελέσματα ή θα εξοστρακίζει εξ ολοκλήρου από τα ευρετήριά του για παράδειγμα τα σάιτ torrent, τις υπηρεσίες P2P και ότι άλλο έχει μπει στο στόχαστρο δισκογραφικών εταιρειών, παραγωγών ταινιών, υπηρεσιών διάθεσης μουσικής και λοιπών που θεωρούν ότι καταπατάται έτσι η πνευματική τους ιδιοκτησία και υπέβαλλαν σχετικό αίτημα στο Google (χωρίς να έχει αποφανθεί η Δικαιοσύνη σχετικά).

Σε μια προσπάθεια να χρυσώσει το χάπι, το Google υπόσχεται εργαλεία για να αντισταθούν τα σάιτ ή οι υπηρεσίες που πλήττονται από τα «takedown notices» με την υποβολή counter-notices. Δίκαιο, ωστόσο και πάλι, η πολιτική του Google θα αποφασίζει τι θα προωθείται από τα αποτελέσματα και όχι το τι ζητάει, έστω και «κακώς», ο χρήστης των υπηρεσιών του.

Εσείς τι πιστεύετε;

Στο tech.in.gr παραμένει από καιρό ανοικτό το θέμα της πειρατείας και συνεχίζει να δέχεται τακτικά σχόλια. Δείτε όσα ενδιαφέροντα καταγράφονται εκεί σχετικά με το «ποιος πραγματικά πλήττεται από την πειρατεία». Επίσης θα σας πρότεινα να διαβάσετε τι δήλωσε πρόσφατα η αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπος Νίλι Κρους, αναφερόμενη σε υπερτιμημένο ρόλο των φορέων συλλογής πνευματικών δικαιωμάτων και στην επικείμενη αλλαγή του καθεστώτος.

Ανθή Παναγιωτάκη

In.gr Τεχνολογία

Sports in

Η εντυπωσιακή προσέλευση Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού στη Euroleague

Η Euroleague έβγαλε το μέσο όρο των εισιτηρίων της, με αυτά να είναι περισσότερα από ποτέ άλλοτε.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 20 Απριλίου 2024