Η θανατηφόρα απόσπαση προσοχής

Μην χρησιμοποιείτε το smartphone ή το tablet σας όταν οδηγείτε

Μην χρησιμοποιείτε το smartphone ή το tablet σας όταν οδηγείτε
Η ευρεία χρήση των κινητών τηλεφώνων έχει μια παράπλευρη και ενίοτε θανάσιμη συνέπεια. Ανησυχητικός χαρακτηρίζεται ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων που συνδέονται με την απόσπαση της προσοχής κατά την οδήγηση, τουλάχιστον στις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης κινητού τηλεφώνου, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμό ή ακόμα και την απώλεια ζωής.

Στις ΗΠΑ, η προειδοποίηση για τη συνετή χρήση ηλεκτρονικών συσκευών από τους οδηγούς προήλθε από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Επικοινωνιών, όταν οι υπεύθυνοι για θέματα επικοινωνιών είδαν έκπληκτοι τα νεότερα στατιστικά στοιχεία για τα ατυχήματα στους δρόμους.

Κάθε μέρα βρίσκουν το θάνατο στο δρόμο 8 άνθρωποι και 1161 τραυματίζονται σε τροχαία που προκλήθηκαν επειδή αποσπάστηκε η προσοχή του οδηγού. Το 2015, η αρμόδια υπηρεσία για την ασφάλεια στους αμερικανικούς αυτοκινητόδρομους είχε διαπιστώσει ότι στην ίδια αιτία αποδόθηκαν οι θάνατοι 3477 ανθρώπων και οι τραυματισμοί 391.000 επιπλέον.

Ανά πάσα στιγμή της ημέρας, κυκλοφορούν στους αμερικανικούς δρόμους 660.000 οδηγοί που χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο ή χειρίζονται κάποια ηλεκτρονική συσκευή ενώ οδηγούν -αριθμός σταθερός από το 2010.

Την υψηλότερη χρήση κινητού τηλεφώνου ενώ οδηγούν κάνουν οι νέοι 16 έως 24 ετών, αναφέρει η FCC, επικαλούμενη επίσημα στοιχεία.

Η ανακοίνωση για τους κινδύνους της απόσπασης προσοχής από τη χρήση κινητού τηλεφώνου από τον οδηγό δίνει οδηγίες και καλεί τους οδηγούς αλλά και τους γονείς να μάθουν και να διδάξουν πως η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση μπορεί να αποβεί μοιραία, όπως αποδεικνύουν οι προαναφερόμενοι αριθμοί. Στις ΗΠΑ δεν απαγορεύεται η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, με εξαίρεση κάποιες πολιτείες που την έχουν περιορίσει ή την επιτρέπουν υπό όρους.
Στην Ελλάδα, η ΕΕΤΤ σημειώνει πως, σύμφωνα με το νέο Κ.Ο.Κ., η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση επιτρέπεται μόνον όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση ή όταν χρησιμοποιείται με ακουστικό ασύρματης επικοινωνίας (bluetooth).

Σημαντικός αριθμός ερευνών έχει δείξει ότι η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης προκαλεί απόσπαση της προσοχής και αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο ατυχήματος.

Οι οδηγοί που χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο:

  • δεν έχουν καλή αντίληψη του τι συμβαίνει στο δρόμο
  • δεν προσέχουν τις πινακίδες
  • δεν διατηρούν την κατάλληλη θέση στη λωρίδα κυκλοφορίας και σταθερή ταχύτητα
  • είναι πιθανό να μην διατηρούν την απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα
  • δεν έχουν καλά αντανακλαστικά
  • αισθάνονται περισσότερο άγχος

Επίσης, οι έρευνες έχουν καταδείξει ότι είναι τέσσερις φορές πιθανότερο οι οδηγοί αυτοί να προκαλέσουν ατύχημα.

Πάντως, η χρήση εξαρτημάτων bluetooth ή η χρήση του κινητού τηλεφώνου σε ανοικτή ακρόαση κατά τη διάρκεια της οδήγησης δεν μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο διότι τα προβλήματα προκαλούνται κυρίως λόγω της απόσπασης της προσοχής από την οδήγηση κατά τη διάρκεια της συνομιλίας.

Σε περίπτωση που η συνομιλία στο κινητό τηλέφωνο με bluetooth ή με ανοικτή ακρόαση κρίνεται απαραίτητη κατά τη διάρκεια της οδήγησης - κυρίως για επαγγελματίες οδηγούς ή σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης- τότε, η ΕΕΤΤ συνιστά:

  • Πρέπει να είναι σίγουρο ότι το bluetooth του κινητού τηλεφώνου ενεργοποιείται πριν ξεκινήσει η οδήγηση
  • Η συνομιλία πρέπει να είναι σύντομη. Καλό είναι να αποφεύγονται οι πολύπλοκες και συναισθηματικά φορτισμένες συνομιλίες
  • Πρέπει να ενημερωθεί ο συνομιλητής ότι ο χρήστης κινητού οδηγεί
  • Η σύνταξη γραπτών μηνυμάτων απαγορεύεται κατά τη διάρκεια της οδήγησης
  • Να τερματίζεται η συνομιλία, αμέσως μόλις γίνει αντιληπτή η απόσπαση της προσοχής από την οδήγηση
Επίσης, σε περίπτωση συνομιλίας με κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης είναι απαραίτητη η χρήση εξωτερικής κεραίας για να αποφεύγονται οι επιπτώσεις του μεταλλικού αμαξώματος που δρα ως κλωβός. Κατά περίπτωση, υπάρχει συμβολή πρωτεύοντος κύματος και ανακλώμενου αλλά και αποκλεισμός τμήματος της εκπομπής προς το σταθμό βάσης, καταλήγει η σύσταση της Εθνικής Επιτροπής Επικοινωνιών προς τους καταναλωτές.

Πόσο ασφαλή είναι άραγε σήμερα τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό;

Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi

tech.in.gr

Αναλύσεις:  Περισσότερες ειδήσεις

Θέματα: