Πνευματική Δημιουργία και Διαδίκτυο: Ποιός, πραγματικά, απειλείται από την πειρατεία;


Πνευματική Δημιουργία και Διαδίκτυο: Ποιός, πραγματικά, απειλείται από την πειρατεία;
«Δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι έχουν χάσει τη δουλειά τους, οι υπάρχουσες θέσεις εργασίας απειλούνται άμεσα, ο κλάδος της πνευματικής, καλλιτεχνικής και εν γένει πολιτιστικής παραγωγής στην Ελλάδα οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε κατάρρευση...» Με τα λόγια αυτά, κλείνουν ανοικτή επιστολή που απευθύνουν 14 Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης και Προστασίας Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων προς την κυβέρνηση, τον Τύπο, τα ΜΜΕ και τον Έλληνα πολίτη, αποδίδοντας την «κατάρρευση» στην εξέλιξη της τεχνολογίας στην ηλεκτρονική επικοινωνία και δη, στην πειρατεία μέσω Διαδικτύου.

H κραυγή διαμαρτυρίας δημοσιεύεται στο «αδελφό» vortal In.gr Ψυχαγωγία.

Τα μέλη 14 Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών και Συγγενικών Δικαιωμάτων συγκεντρώθηκαν στις 30 Νοεμβρίου 2009 στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων αναζητώντας, απελπισμένα, λύση για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων στο Διαδίκτυο.

Η συζήτηση ξεκινά με βασικό αποδεικτικό στοιχείο, μεταξύ άλλων, τα ευρήματα έρευνας της ΑΕΠΙ, σύμφωνα με την οποία 280.000 ελληνικά και ξένα μουσικά έργα, 5.000 ελληνικές και ξένες κινηματογραφικές ταινίες, 970 προγράμματα λογισμικού (software), 750 ηλεκτρονικά παιχνίδια και 1150 ηλεκτρονικά βιβλία (e-book) διατίθενται δωρεάν στους επισκέπτες ενός δημοφιλούς φόρουμ, σάιτ με μεγάλη επισκεψιμότητα. Το περιεχόμενο διακινείται χωρίς την άδεια των αντίστοιχων δημιουργών – δικαιούχων και χωρίς την καταβολή οποιουδήποτε οικονομικού ανταλλάγματος.

Διαβάστε την Ανοικτή Επιστολή και δείτε ποιοι την συνυπογράφουν

Τα αιτήματα των 14 Οργανισμών είναι τα ακόλουθα:

1. «Νόμιμο Internet»: να έχουν οι χρήστες του Internet πρόσβαση στα πνευματικά έργα, χωρίς να παραβιάζουν τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα των δημιουργών και παραγωγών τους.

2. Να δημιουργήσει το Κράτος ένα αναβαθμισμένο, διευρυμένο και εκσυγχρονισμένο σε σχέση με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, προχωρώντας στην κατάλληλη νομοθετική ρύθμιση με τη συνεργασία των συναρμοδίων Υπουργείων και των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων.

3. Να εισαχθεί το μάθημα της Πνευματικής Ιδιοκτησίας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης για την ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των μαθητών, που ήδη από πολύ νεαρή ηλικία είναι χρήστες του Ιnternet.

Στην αντίπερα όχθη


Τι έχει όμως συμβεί στην ελληνική και διεθνή σκηνή;

Είναι πράγματι το Ίντερνετ μια αδυσώπητη απειλή για την πνευματική δημιουργία;

Συμφωνούν όλοι οι καλλιτέχνες;

Έχουν μόνον οι μεγάλοι καλλιτέχνες τη δυνατότητα να πειραματίζονται με το Ίντερνετ ως το νέο μέσο διάθεσης των έργων τους, χωρίς να απειλείται το βασικό μέσο διαβίωσής τους;

Δικαιολογείται η πειρατεία σε ατομικό επίπεδο από το δυσθεώρητα υψηλό κόστος των έργων (μουσικής και ταινιών) όπως απαντούν οι «πειρατές» και τι συνέβη όταν καταξιωμένοι Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες επέβαλλαν στην δισκογραφική τους εταιρεία να ρίξει τις τιμές;

Είναι γεγονός ότι οι πωλήσεις μουσικής μειώθηκαν από την πειρατεία;

Πώς εξηγείται η επιτυχία του διαδικτυακού δισκοπωλείου της Apple, μιας εταιρείας που έχει κατασκευάσει όχι μόνο το δημοφιλέστερο φορητό μέσο αναπαραγωγής, το iPod αλλά και μιας εταιρείας που έχει κατορθώσει να εγγυηθεί έσοδα και να πείσει τις μεγαλύτερες δισκογραφικές εταιρείες του κόσμου να διαθέσουν στο Διαδίκτυο μέσω του iTunes Music Store το πλήρες ρεπερτόριό τους χωρίς καν προστασία από την αντιγραφή (DRM) στις ΗΠΑ και σε υψηλότερη κατά 30% τιμή από τον Ιανουάριο του 2009;

Πώς έχει κατορθώσει να πουλήσει 6 δισεκατομμύρια τραγούδια έως τον Ιανουάριο 2009;

Μήπως οι άδειες Creative Commons προσαρμόζουν το μοντέλο διάθεσης στην σημερινή εποχή και ουσιαστικά επιστρέφουν στους ίδιους τους καλλιτέχνες από τους ενδιάμεσους διαχειριστές τον έλεγχο της διακίνησης των πνευματικών τους έργων και μπορούν να διασφαλίσουν την βιωσιμότητά τους χωρίς να πλήξουν την δημιουργία παράγωγων έργων;

Δείτε την εύγλωττη παρουσίαση του διακεκριμένου καθηγητή νομικής Laurence Lessig, στην οποία εξηγεί με μοναδικό τρόπο πόσο έχει αλλάξει το τοπίο του copyright από το 1774 μέχρι σήμερα και δείτε σε τι ομοιάζουν οι άδειες Creative Commons με την ταινία Τα Ξυπνήματα «Σκεφτείτε διαφορετικά» για την Πνευματική Ιδιοκτησία, κατά τον Λόρενς Λέσσιγκ

Οι άδειες Creative Commons στην Ελλάδα

Είναι ο νόμος των Τριών Χτυπημάτων που υιοθετήθηκε φέτος στην Γαλλία -ο εξοστρακισμός από το Ίντερνετ για ένα χρόνο όσων χρηστών πιάνονται τρεις φορές να κατεβάζουν πειρατικό υλικό - η λύση στο πρόβλημα που τόσο απελπισμένα επιζητούν οι Έλληνες καλλιτέχνες;

Ποιος είναι ο ρόλος των ιντερνετικών μέσων, όπως τα δημοφιλή σάιτ βίντεο (π.χ. YouTube, MTV), των διαδικτυακών δισκοπωλείων που πωλούν τα έργα των καλλιτεχνών είτε μέσω PC, είτε μέσω κινητού, πώς και πόσο αποζημιώνονται οι καλλιτέχνες από τη διάθεση των έργων τους;

Ποια είναι η συμφωνία που έχει το Amazon με τους συγγραφείς για τη διάθεση των ψηφιακών εκδόσεων των βιβλίων τους μέσω του πρωτοποριακού του αναγνώστη Kindle;

Σε ποιον διακανονισμό επιχειρεί να καταλήξει το Google με τους συγγραφείς και των δικαιούχους δικαιωμάτων βιβλίων για την ψηφιοποίηση των βιβλίων τους;

Τέλος, ποιο είναι το μαγικό φίλτρο που θα κατευνάσει τις, δίκαιες αν μη τι άλλο, αξιώσεις των πνευματικών δημιουργών στην Ελλάδα και τον κόσμο;

Διαβάστε σχετικά με τις ατέρμονες διαπραγματεύσεις των δύο μερών για το νέο μοντέλο διάθεσης πνευματικών έργων μέσω Διαδικτύου.

Η πρόταση του Amazon προς τους συγγραφείς βιβλίων:

Kindle DX: Το «αναλόγιο» του μέλλοντος
To Amazon Πληρώνει τους Μπλόγκερ
H πρόταση του Google προς Εκδότες, Συγγραφείς, Δικαιούχους δικαιωμάτων
Πως το Google επιχειρεί να πείσει και τους Ευρωπαίους Εκδότες;
Google Books εναντίον Amazon
Η αναζήτηση ενός πρότυπου συστήματος διάθεσης ψηφιακών βιβλίων για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Η πρόταση του Scribd Store: Στο βιβλιοπωλείο χωρίς εκδότη


In.gr Τεχνολογία

Ειδήσεις:  Περισσότερες ειδήσεις
Επόμενο άρθρο
Θα πέσει στο σκοτάδι το γαλλικό Ίντερνετ;
Αρχισε η αποστολή τελεσιγράφων σε Γάλλους «πειρατές» (05/10/10)

Τα σχόλιά σας

  • ΟΤΙ ΓΡΑΦΕΤΑΙ, ΑΝΤΙΓΡΑΦΕΤΑΙ!!!

    Η αντιγραφη δεδομένων είναι αδύνατον να σταματήσει ότι νομό και να περάσουν! #0001

  • Το προβλημα ειναι των εμπορων παντα

    Το ιντερνετ δινει στον οποιο εχει κάτι να πει βάθρο. Οι εταιρειες δε θελουν κατι τετοιο γιατι χανουν σιγα σιγα το λογο ύπαρξης τους. Ζητω το P2P !!!!!!! #0002

  • Interneti_marafeti

    Το Διαδίκτυο λύνει τα χέρια των δημιουργών καθότι μπορούν να διαθέσουν το υλικό τους είτε με χαμηλή τιμή και αρκετοί από αυτούς δωρεάν. Να πω την αλήθεια, έχω αγοράσει CD από καλλιτέχνες αφού πρώτα τα άκουσα από "πειρατικά" αντίγραφα από το Διαδίκτυο. Δεν νομίζω πως έρχεται το τέλος του κόσμου. Όσο για τα ποσοστά που παίρνει ο καλλιτέχνης από τις πωλήσεις είναι πολύ χαμηλά οπότε καλύτερα όλα στον καλλιτέχνη παρά σε κάποια εταιρεία-βρικόλακα. #0003

Διαβάστε όλες τις απόψεις (92)

Πείτε την άποψή σας έως 700 χαρακτήρες με κενά (spaces)

Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά

 

Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το in.gr δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται. Αν έχετε οποιαδήποτε παρατήρηση, μπορείτε να την καταγράψετε στην δικτυακή σελίδα: support.in.gr

Θέματα: