"We don't buy that"

Τεχνητή Νοημοσύνη και Απόρρητο μπορούν να συνυπάρξουν, δηλώνει ο Τ.Κουκ

Τεχνητή Νοημοσύνη και Απόρρητο μπορούν να συνυπάρξουν, δηλώνει ο Τ.Κουκ
Φωτογραφία αρχείου στην οποία ο διευθύνων σύμβουλος της Apple, Τιμ Κουκ, χαιρετά μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό της Ιαπωνίας στο Τόκυο, 14 Οκτωβρίου 2016.   (Φωτογραφία:  Reuters )
Ο επικεφαλής της μεγαλύτερης εταιρείας τεχνολογίας απορρίπτει το επιχείρημα ότι δεν μπορεί να αναπτυχθεί η τεχνητή νοημοσύνη χωρίς πρόσβαση σε προσωπικά στοιχεία, χαρακτηρίζοντας παραπλανητικό το δίλημμα.

Ο Τιμ Κουκ απάντησε σε σχετική ερώτηση για την ισορροπία ανάμεσα στα δύο -τεχνητή νοημοσύνη απέναντι στο απόρρητο- κατά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Apple για το τέταρτο οικονομικό τρίμηνο του 2016.

Σε ελεύθερη μετάφραση, ο Κουκ είπε πως «Μπορεί κάποιοι να θέλουν να πιστέψετε ότι πρέπει να παραιτηθείτε από το δικαίωμά σας στο προσωπικό σας απόρρητο για να μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να σας υπηρετήσει, όμως εμείς «δεν τσιμπάμε», όπως μεταδίδει το MacRumors.com.

«Μπορεί να χρειαστεί περισσότερη δουλειά, μπορεί να χρειαστεί περισσότερη σκέψη, δεν θεωρώ όμως ότι θα πρέπει να απαρνηθούμε το απόρρητό μας. Μοιάζει με το αντίστοιχο παλαιότερα επιχείρημα ότι δεν μπορεί να διατηρείς την ασφάλεια και την ιδιωτικότητά σου ταυτόχρονα. Πρέπει όμως να τα έχεις και τα δύο. Δεν θα έπρεπε να χρειάζεται να επιλέξεις», είπε ο Κουκ.

Μετά τη δήλωση αυτή, η συζήτηση στα φόρα του MacRumors.com πήρε φωτιά, με κάποιους να επικροτούν την στάση της Apple και του Κουκ προσωπικά στο θέμα της ιδιωτικότητας και άλλους να αμφισβητούν την εγκυρότητά των λόγων του. Επικαλούνται δε τη δήλωσή του για το (αν μη τι άλλο εντυπωσιακό) πλήθος των αιτημάτων που δέχεται η ψηφιακή βοηθός των κατόχων iPhone, η Siri: δύο δισεκατομμύρια αιτήματα ανά εβδομάδα. Για να ανταποκριθεί στα αιτήματα αυτά, υποστηρίζουν, δεν μπορεί παρά να συλλέγει και να επεξεργάζεται πλήθος προσωπικών πληροφοριών, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι τα εμπορεύεται σε τρίτους ή να τα χρησιμοποιεί για άλλους σκοπούς πέραν αυτών για τον οποίο έδωσε τη συναίνεσή του ο χρήστης.

  • Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της Apple έχει τιμηθεί με την ύψιστη αναγνώριση του EPIC, του αμερικανικού Κέντρου Πληροφόρησης για το Ηλεκτρονικό Απόρρητο, για τον σεβασμό που επιδεικνύει στην ιδιωτικότητα ως επικεφαλής της μεγαλύτερης εταιρείας τεχνολογίας στον κόσμο. Στην ομιλία του, ο Τιμ Κουκ είχε απευθυνθεί, εμμέσως πλην σαφώς, σε Google και Facebook καυτηριάζοντας το επιχειρηματικό τους μοντέλο που βασίζεται, όπως χαρακτηριστικά είπε, στην ρευστοποίηση σε χρήμα των προσωπικών δεδομένων εσκεμμένα εφησυχασμένων χρηστών των δωρεάν υπηρεσιών τους.

Εντούτοις, η Apple είναι από τις τρανταχτές απουσίες στην νεοσύστατη «Σύμπραξη για την Τεχνητή Νοημοσύνη που θα Ωφελήσει τους Ανθρώπους και την Κοινωνία» στην οποία προσχώρησαν οι Amazon, Google, Facebook, IBM και Microsoft, με σκοπό να εξετάζουν τα ηθικά και άλλα διλήμματα που ανακύπτουν από την αυξανόμενη χρήση της τεχνολογίας. Απούσα επίσης και η Tesla, παρά το γεγονός ότι ο επικεφαλής της, Έλον Μασκ είναι μεταξύ των ηχηρών ονομάτων που δηλώνουν πως φοβούνται την Τεχνητή Νοημοσύνη -μιλώντας σε φοιτητές τον Οκτώβριο του 2014, είχε χαρακτηριστικά πει ότι «καλούμε τους δαίμονες» και σε αυτές τις ιστορίες, ο τύπος με τον αγιασμό έχει την ψευδαίσθηση ότι μπορεί να τους ελέγξει. «Δεν τα καταφέρνει, όμως», είχε είπε ο οραματιστής επιχειρηματίας.

  • Ένα παράδειγμα στο οποίο η τεχνητή νοημοσύνη προϋποθέτει πρόσβαση σε πλήθος προσωπικών στοιχείων: Στο νεότευκτο Google Allo, ένα app συζητήσεων από το οποίο ο χρήστης περιμένει «έξυπνες» προτάσεις απαντήσεων (Smart Reply) και βοήθεια από τον Google Assistant. Με την αξιοποίηση τεχνητής νοημοσύνης, ο βοηθός αυτός μπορεί να αξιοποιήσει όσα στοιχεία κατέχει για τον χρήστη -με τη συναίνεσή του- από όλες τις υπηρεσίες της Google που χρησιμοποιεί (αφού υπάρχει σύνδεση του Λογαριασμού στο Allo με τον Λογαριασμό στο Google που καλύπτει το σύνολο των διαδικτυακών υπηρεσιών της Google -τα e-mail στο Gmail, τις προτιμήσεις στο YouTube, τις αναζητήσεις στο Google Search κ.ά.).

  • Ομοίως, το Facebook προσπαθεί να καταλάβει τι γράφετε σε post και σχόλια: Στο πλέον πολύβουο διαδικτυακό κοινωνικό δίκτυο εκπαιδεύονται οι μηχανές να «καταλαβαίνουν» τι γράφουμε. Σκοπός των πειραματισμών των επιστημόνων τεχνητής νοημοσύνης στο Facebook είναι να εμπλουτίσουν την εμπειρία των χρηστών, αυτοματοποιώντας την προσφορά υπηρεσιών ή μέσων που θα τους διευκολύνουν, συχνά χωρίς να το περιμένουν. Αν γράψετε «Χρειάζομαι ταξί» στον Messenger, η τεχνητή νοημοσύνη θα επέμβει για να σας εξυπηρετήσει, παραπέμποντάς σας στην... Uber.
  • Το Amazon Echo
  • Είναι μια μικροσκοπική συσκευή στο τραπεζάκι του σαλονιού που μοιάζει περισσότερο με αρωματικό χώρου ή, έστω ασύρματο ηχείο, σας ακούει όμως και απαντά στις ερωτήσεις σας, έστω κι αν η Google θα ξεκινήσει διστακτικά αναθέτοντας στο "Google Home" μόνο να βάζει μουσική, να ανοιγοκλείνει φώτα και θερμοστάτες ή να... γκουγκλάρει για να σας απαντήσει ό,τι το ρωτήσετε.

    Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την Τεχνητή Νοημοσύνη στο tech.in.gr

    Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi

    tech.in.gr

    Ειδήσεις:  Περισσότερες ειδήσεις

    Θέματα: