Στοχευμένη διαφήμιση, στοχευμένη αναμόρφωση

Τέσσερα μέτρα κατά της τρομοκρατίας online από το YouTube

Τέσσερα μέτρα κατά της τρομοκρατίας online από το YouTube
  (Φωτογραφία:  Reuters )
H Google θα επιχειρήσει να αναμορφώσει όσους χρήστες-μέλη των υπηρεσιών της έχει προσεγγίσει ο ISIS μέσω του YouTube, ανακατευθύνοντάς τους σε βίντεο που αποδομούν τα επιχειρήματά του. Παράλληλα, θα απομονώσει τα κανάλια του Ισλαμικού Κράτους στο δημοφιλές σάιτ φιλοξενίας βίντεο, ώστε να μην κερδίζουν από τις προβολές και τα εργαλεία διάχυσης της αμερικανικής υπηρεσίας.

Η Google, στην οποία ανήκει το YouTube, ανακοίνωσε τέσσερα νέα δραστικά μέτρα που θα λάβει άμεσα για να καταπολεμήσει τον βίαιο εξτρεμισμό online. «Δεν πρέπει να υπάρχει χώρος για περιεχόμενο τρομοκρατών στις υπηρεσίες μας», γράφει ο Κεντ Γουόκερ, γενικός σύμβουλος της αμερικανικής εταιρείας.

Η τεχνολογία έχει συνδράμει την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει ήδη, σημειώνει ο εκπρόσωπος του YouTube. Με την αναγνώριση εικόνων, αποτρέπει την επαναφόρτωση βίντεο για τα οποία έχει ήδη αναγνωριστεί ότι αφορούν στην τρομοκρατία. Μπορεί επίσης, να αποτρέψει το ανέβασμα νέων βίντεο με παρόμοιο περιεχόμενο. Πλήθος εμπειρογνωμόνων από οργανισμούς που καταπολεμούν τον εξτρεμισμό εξετάζουν βίντεο που έχουν χαρακτηριστεί από τους χρήστες τουλάχιστον ως αμφιλεγόμενα.

Εντούτοις, «πρέπει να γίνουν περισσότερα, τώρα», αναγνωρίζει η υπηρεσία σε μια ιδιαίτερα ταραγμένη περίοδο μετά τις επιθέσεις στο Λονδίνο.

Το YouTube στο εξής θα εξής θα εφαρμόσει τέσσερα ακόμα μέτρα:

  1. Η Google δεσμεύεται να αξιοποιήσει την πλέον προηγμένη τεχνολογία εκμάθησης των μηχανών (machine learning), έναν κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να αναγνωρίζονται αυτόματα βίντεο με εξτρεμιστικό ή τρομοκρατικό περιεχόμενο.
  2. Επειδή όμως η τεχνολογία δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα, περισσότεροι άνθρωποι θα εμπλακούν στην εξέταση και τον χαρακτηρισμό βίντεο ως ανεπιθύμητων, τα οποία είναι δύσκολο να αναγνωρίσουν οι μηχανές το εξτρεμιστικό ή ρατσιστικό περιεχόμενό τους. Η Google διευρύνει το πρόγραμμα Trusted Flagger του YouTube, με επιχορηγήσεις σε μη κυβερνητικούς οργανισμούς με αντικείμενο την καταπολέμηση της βίας, του ρατσισμού και της τρομοκρατίας -ήδη στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν 63 ΜΚΟ και σε αυτές θα προστεθούν 50 MKO ακόμη.
  3. Το τρίτο, ιδιαίτερα ενδιαφέρον μέτρο που λαμβάνει η Google είναι ουσιαστικά ο αποκλεισμός των βίντεο ανάλογου περιεχομένου έτσι ώστε να μην χρηματοδοτούνται οι δημιουργοί τους από τις προβολές διαφημίσεων στα βίντεο αυτά. Βίντεο που δεν απαγορεύονται ρητά, ως απόδειξη της ελευθερίας του λόγου, θα προβάλλονται με ειδική σήμανση-προειδοποίηση, δεν θα αποφέρουν χρήματα από την προβολή διαφημίσεων, δεν θα συνιστώνται στους χρήστες (π.χ. ως «Προτεινόμενα για σας») και δεν θα μπορούν να δεχτούν σχόλια ή επιβράβευση από τους χρήστες. Αυτομάτως, αυτό σημαίνει ότι η διάχυσή τους θα μειωθεί και θα γίνεται ολοένα πιο δύσκολο να βρεθούν.
  4. Το τέταρτο και εξίσου ενδιαφέρον με το τρίτο, μέτρο είναι η επιχείρηση αναμόρφωσης όσων παρακολουθούν τα επίμαχα βίντεο. Όσοι χρήστες στην Ευρώπη θεωρείται ότι επιχειρείται η στρατολόγησή τους θα παραπέμπονται σε βίντεο που αποδομούν όλα τα επιχειρήματα του Ισλαμικού Κράτους.  Αυτό θα γίνεται μέσω ενός προγράμματος που λέγεται "Creators for Change", το οποίο προωθεί τις φωνές του YouTube ενάντια στο μίσος και την ριζοσπαστικοποίηση. Συνεργάτης είναι η ομάδα Jigsaw η οποία έχει αναπτύξει τη Μέθοδο Redirect. Συγκεκριμένα, με αυτή την προσέγγιση χρησιμοποιείται η μέθοδος που έχει αναπτύξει η Google για να βρει τους πιο πιθανούς αγοραστές ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Με την μέθοδο για τη στοχευμένη διαδικτυακή διαφήμιση, αυτή τη φορά προσεγγίζονται δυνητικοί προσκεκλημένοι για στρατολόγηση στον ISIS και ανακατευθύνονται σε βίντεο κατά της τρομοκρατίας για να αλλάξουν γνώμη πριν την ένταξή τους στους κόλπους του.
Επιπλέον, η Google συνεργάζεται με το Facebook, την Microsoft και το Twitter προς την ίδια κατεύθυνση, την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας online.


Με τη μέθοδο Redirect, 320.906 άνθρωποι που θεωρήθηκε από την υπηρεσία ότι ήταν επιρρεπείς στην ρητορική του ISIS παραπέμφθηκαν και τελικά παρακολούθησαν συνολικά 500.070 λεπτά βίντεο με τις καταθέσεις ανθρώπων που τελικά αποσκίρτησαν, με συζητήσεις κατά του εξτρεμισμού κ.ά.

Το ενδιαφέρον στα δύο τελευταία μέτρα είναι ότι μια υπηρεσία φιλοξενίας βίντεο έχει όσα χρειάζονται για να εντοπίσει και να επιχειρήσει να αλλάξει τα μυαλά εκείνων με τους οποίους διαφωνεί καθώς και να απομονώσει τις φωνές τους. Τα μέτρα αυτά λαμβάνονται σε μια ιδιαίτερα ταραγμένη περίοδο, εντούτοις αποδεικνύουν ότι ελλοχεύει ένας κίνδυνος αδιόρατου ελέγχου των διαδικτυακών κοινοτήτων. Γι' αυτό οποιαδήποτε επιχείρηση στόχευσης και αναμόρφωσης online θα πρέπει να γίνεται εξίσου ανοικτά για κοινά αποδεκτό σκοπό και κάποιος, κάπως θα πρέπει να το διασφαλίσει αυτό.

Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi

tech.in.gr

Ειδήσεις:  Περισσότερες ειδήσεις

Θέματα: