Παρασκευή 03 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
Μιλήστε την γλώσσα του «ανοικτού» με τη βοήθεια του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης

Μιλήστε την γλώσσα του «ανοικτού» με τη βοήθεια του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης

O τρόπος παραγωγής άυλων αγαθών, εξηγεί ο εθνικός φορέας για τη συλλογή, οργάνωση και διάχυση της επιστημονικής, τεχνολογικής και πολιτιστικής πληροφορίας, έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία 10 χρόνια. Παραδείγματα όπως η Wikipedia, το Linux, οι ανοικτοί χάρτες Open Street Map και μουσικές πλατφόρμες όπως το SoundCloud, καταδεικνύουν ότι η παραγωγή των πολιτιστικών αγαθών γίνεται ολοένα και πιο συλλογικά, ανοικτά και συμμετοχικά. Σε ένα διήμερο συνέδριο στις 30/9 και 1/10 το ΕΚΤ μιλάει για την αντισυμβατική «ανοικτότητα».

O τρόπος παραγωγής άυλων αγαθών, εξηγεί ο εθνικός φορέας για τη συλλογή, οργάνωση και διάχυση της επιστημονικής, τεχνολογικής και πολιτιστικής πληροφορίας, έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία 10 χρόνια. Παραδείγματα όπως η Wikipedia, το Linux, οι ανοικτοί χάρτες Open Street Map και μουσικές πλατφόρμες όπως το SoundCloud, καταδεικνύουν ότι η παραγωγή των πολιτιστικών αγαθών γίνεται ολοένα και πιο συλλογικά, ανοικτά και συμμετοχικά. Σε ένα διήμερο συνέδριο στις 30/9 και 1/10 το ΕΚΤ μιλάει για την αντισυμβατική «ανοικτότητα».

Συγκεκριμένα, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διοργανώνει το διεθνές συνέδριο «Creativity: Καινοτόμες, Ανοικτές και Οικονομικά Βιώσιμες Δομές Δημιουργικής Παραγωγής» στις 30 Σεπτεμβρίου & 1 Οκτωβρίου 2013 στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.

Οι ομιλητές του συνεδρίου θα αποσαφηνίσουν τι υποδηλώνει ο όρος «ανοικτή παραγωγή», με όρους οικονομικούς, νομικούς, τεχνολογικούς, αλλά και καλλιτεχνικούς. Στην Βασ.Κωνσταντίνου 48 στην Αθήνα θα παρουσιαστούν τις δύο εκείνες ημέρες οικονομικά μοντέλα ανοικτού σχεδιασμού, χώροι συνεργατικής καλλιτεχνικής παραγωγής, οπτικοακουστικά έργα εστιασμένα στα όρια της ανοικτότητας, προσωπικές εμπειρίες νέων επιχειρηματιών για τη βιωσιμότητα καινοτόμων επιχειρηματικών μοντέλων αλλά και οι πολιτικές για την ενίσχυση νέων δομών δημιουργικής παραγωγής.

  • Το συνέδριο, επισημαίνει το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης καλείται να επισημάνει, ιδίως κατά την παρούσα οικονομική συγκυρία, τη σημασία της διασύνδεσης της πολιτιστικής παραγωγής και των χώρων παραγωγής γνώσης με τη δημιουργική βιομηχανία.

Τι σημαίνει «ανοικτό»;

O τρόπος παραγωγής άυλων αγαθών, εξηγεί το ΕΚΤ, είτε πρόκειται για ένα άρθρο σε μια εγκυκλοπαίδεια, είτε για ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικού υπολογιστή, έναν χάρτη ή ένα μουσικό κομμάτι, έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία δέκα χρόνια. Παραδείγματα όπως η Wikipedia, το λειτουργικό σύστημα Linux, οι ανοικτοί χάρτες Open Street Map και μουσικές πλατφόρμες όπως το SoundCloud, καταδεικνύουν ότι η παραγωγή των πολιτιστικών αγαθών γίνεται, πλέον, ολοένα και πιο συλλογικά, ανοικτά και συμμετοχικά, πάνω σε ψηφιακές πλατφόρμες και με διαρκή επανεπεξεργασία βασικών πολιτιστικών πόρων.

Ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι το μοντέλο αυτό, της συνεργατικής παραγωγής και της επανάχρησης, επεκτείνεται δυναμικά και σε δράσεις περιορισμένης, μέχρι πρότινος, «ανοικτότητας» (openness): από τη χρηματοδότηση εγχειρημάτων μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες με αποκεντρωμένο τρόπο, χωρίς «μηχανισμό αγοράς», έως και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, η αποτελεσματικότητα της οποίας συνδέεται πλέον με το «άνοιγμα» των δεδομένων (ενδεικτικό παράδειγμα, τα δεδομένα θέσης και χρόνου έλευσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς).

Αυτό το «άνοιγμα» που συναντάμε ευρέως στον ψηφιακό κόσμο έχει τεράστια επίδραση στον αναλογικό κόσμο και, ειδικά, στον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιείται η παραγωγή αντικειμένων των εφαρμοσμένων και καλών τεχνών, τόσο από καλλιτέχνες που ασχολούνται με έννοιες όπως η επανάχρηση και η οικειοποίηση, όσο και από σχεδιαστές που χρησιμοποιούν και διαθέτουν ανοικτά προς επανάχρηση σχέδια.

Πρωτοβουλίες, όπως η ανοικτή κατασκευή (openFabrication ή openFab) στηρίζονται στον διαμοιρασμό φυσικών χώρων, στους οποίους λαμβάνει χώρα ο σχεδιασμός, αλλά και ο διαμοιρασμός γνώσης και, τελικά, η κατασκευή πρωτοτύπων και λειτουργικών τρισδιάστατων αντικειμένων.

Τα μοντέλα αυτά βασίζονται σε εργαλεία διαχείρισης διανοητικής ιδιοκτησίας, όπως ανοικτές άδειες, με στόχο τη διευκόλυνση κι όχι τον περιορισμό της πρόσβασης στο ψηφιακό αγαθό.

Το συνέδριο «Creativity» του ΕΚΤ έρχεται να παρουσιάσει αυτά τα μοντέλα, να εξετάσει πώς σχετίζονται με πιο παραδοσιακά μοντέλα δημιουργικής παραγωγής και να αναδείξει τα συστατικά τους στοιχεία, τα οποία μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη και την καινοτομία, σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για τη χώρα.
{{{related}}}

Τι μπορούν να δημιουργήσουν οι εκτυπωτές 3D με ανοικτά σχέδια

Ιδιαίτερη μνεία θα γίνει στη χρήση ανοικτών και συνεργατικών τεχνολογιών, ιδίως στον χώρο της τρισδιάστατης εκτύπωσης και ανοικτής κατασκευής (open fabrication), καθώς πρόκειται για χώρους που χαρακτηρίζονται πρωτοπόροι στην ανάπτυξη και εφαρμογή οικονομικά και κοινωνικά βιώσιμων μοντέλων παραγωγής.

  • Στο πλαίσιο του συνεδρίου θα προβληθεί, επίσης, preview από το ντοκιμαντέρ του Ηλία Μαρμαρά «Common Knowledge» με θέμα τους χώρους συνεργατικής παραγωγής στην Αθήνα.

Τη δεύτερη μέρα του συνεδρίου, θα παρουσιαστούν 6 έργα νέων Ελλήνων καλλιτεχνών που υλοποιούνται με την υποστήριξη του ΕΚΤ. Τα έργα αυτά, χρησιμοποιώντας σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία, αξιοποιούν διαθέσιμα ανοικτά δεδομένα (open data) και θίγουν ζητήματα σχετικά με τη σύγχρονη έρευνα, εργασία και παραγωγή, καθώς και με πρωτοβουλίες και καινοτόμες προτάσεις εστιασμένες στη βιωσιμότητα και την αυτονομία.

  • Πρόκειται για έργα τα οποία θα συμπεριληφθούν στη νέα μεγάλη ομαδική έκθεση 34 νέων Ελλήνων καλλιτεχνών που διοργανώνει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης από τις 24 Οκτωβρίου 2013 έως το τέλος του έτους.

Η ΑΚΤΙΝΑ στο προαύλιο του ΕΙΕ

Παράλληλα, στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (EIE) θα φιλοξενηθεί από τις 30 Σεπτεμβρίου ένα έργο της έκθεσης, η εγκατάσταση «ΑΚΤΙΝΑ» των ομάδων City_Index και Energize, η οποία παράγει ενέργεια ικανή να καλύψει καθημερινές ανάγκες χρηστών του «δημόσιου χώρου».

Τοποθετημένη στο προαύλιο του ΕΙΕ, η ΑΚΤΙΝΑ θα συλλέγει ηλιακή ενέργεια για την τροφοδοσία 3D printers, με τους οποίους θα εκτυπωθούν τρισδιάστατα ανοικτά σχέδια κατά τη διάρκεια του συνεδρίου.

Το συνέδριο, το οποίο θα είναι δίγλωσσο, σε ελληνικά και αγγλικά με ταυτόχρονη μετάφραση, διοργανώνεται στο πλαίσιο του έργου «Creativity: Innovative Models of Production and Access» (CIMPA) και χρηματοδοτείται από τον Εκτελεστικό Οργανισμό Εκπαίδευσης, Οπτικοακουστικών Θεμάτων και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, συγκεκριμένα, από το Πρόγραμμα «Πολιτισμός» (2007-2013).

In.gr Τεχνολογία

Sports in

Ξανά και ξανά: Η Marca «έντυσε» πάλι τον Μεντιλίμπαρ δαφνοστεφανωμένο έφηβο (pic)

Όπως με τη Φενέρ. Έτσι και με τη Βίλα. Η Marca επέλεξε τον ίδιο τρόπο για να συγχαρεί Ολυμπιακό και Μεντιλίμπαρ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 03 Μαϊου 2024